Terug naar overzicht

Golden Age Souvenir

In het themajaar ‘Delft en de Gouden Eeuw’ organiseerden Stichting DelftsPeil en BES&Cultuur gedurende zes maanden wekelijkse workshops waarin gouden souvenirs werden gemaakt, voor de Golden Agers, de bewoners van zorgorganisatie Pieter van Foreest en/of andere instellingen en dagopvang centra. Via dit project wilden we mensen van 70+ jaar en mensen met Alzheimer in het zonnetje zetten en daarnaast de betrokkenheid van de Delftenaren bij deze groep versterken.

300 Golden Agers

Het personeel, de activiteitenbegeleiders, vrijwilligers en familieleden werden op de hoogte gebracht van het project en de workshops. Op 11 verschillende locaties hebben we workshops gegeven, van maart t/m augustus.  Op deze manier hebben we ca. 300 senioren bereikt. In het project gingen zij aan de slag met het maken van een functioneel product, een souvenir van klei verbonden met de historie van Delft.

Warming-up

Tijdens de workshops werd gestart met een warming up van de handen (niet alle deelnemers zijn optimaal met de kleine motoriek door div. oorzaken). Dit bestonden uit het voelen aan de klei; het kneden en knijpen was een goede handoefening. Dit werd zelfs uitgevoerd door deelnemers die maar één hand ter beschikking hadden. Na het, tot ieders verbeelding sprekende, ‘gehaktballetjes draaien’ legden we duidelijk uit hoe tot een bepaalde vorm te komen.

Koffiepauze

Een vast onderdeel van elke workshop was de koffiepauze, met een toepasselijke Hollandse gouden eeuw-stroopwafel en een groepsgesprek, waarbij naar de deelnemers werd geluisterd en ook de wat stille deelnemers aan het woord konden komen. Wij zijn hierin sturend geweest als gespreksleiders en hebben alle subtiele verwijzingen naar interessante levensthema’s aangegrepen om hier dieper op in te gaan. Met respect voor privacy of gevoeligheden. In een ontspannen sfeer waarbij humor zich regelmatig liet zien.

De deelnemers zijn door ons ook regelmatig als levens-ervaringsdeskundigen benaderd met de vraag: hoe kun je gelukkig leven? Hoe doe je dat? Veel gesprekken gingen over essentiële zaken in het leven zoals persoonlijke verhalen over vreugde, liefde en verdriet. Er werd behoorlijk gelachen, liefdevolle mooie gesprekken onderling gevoerd, en soms eindigde een workshop in spontaan pianospel met gezang door de groep. Er kwamen ook veel reacties van herkenning los, zodat het verleden tot leven kwam.

Samenwerking Museum Prinsenhof Delft

De medewerkers van de Educatieve Dienst van Museum Prinsenhof Delft gaven tijdens de workshops een aantal bijzondere presentaties aan de Golden Agers die vooral ‘Delft in de Gouden Eeuw’ belichtten.

Van hulpvraag naar hulp bieden

Het feit de Golden Agers bewust werden dat ze iets voor anderen maakten, viel goed in de smaak. Op deze manier konden ze een een andere rol vervullen en een cultureel actieve bijdragen leveren. Het accent verschuift hierbij van hulpvraag naar hulp bieden. Ook dat bekenden en onbekenden uit binnen en buitenland hun souvenir konden kopen en waarmee het dus de wereld over zou kunnen gaan, sprak tot de verbeelding.

Glimmende goudlaag

Na afloop werden alle klei souvenirs verzameld en voorzien van een code onderop dat correspondeerde met de namenlijst en geboortedatum. Na een week van droging werden alle souvenirs voorzien van een glimmende goudlaag en werden ze verpakt in aantrekkelijke transparante doosjes met gouden bodem. Met een 2-talige uitleg op papier zijn de souvenirs in de verkoop gebracht waarvan een groot deel van de opbrengst naar Stichting Alzheimer DWO gaat. Veel van de deelnemers hebben de ziekte van Alzheimer.

In de media

Delft op Zondag (29.06.2019): Senioren creëren Golden Age souvenirs

Looptijd: 2018 – 2019